Öğrenci

Karabük Üniversitesi Tez Yazım Seminerlerinde Beşinci Hafta Tamamlandı

KBÜ’nün lisansüstü öğrencilerine yönelik yürüttüğü eğitim serisinin beşinci seminerinde araştırma tasarımı, veri analizi ve yorumlama teknikleri ele alındı.

Karabük Üniversitesi (KBÜ) Lisansüstü Eğitim Enstitüsü tarafından lisansüstü öğrencilere yönelik düzenlenen altı haftalık eğitim seminerleri, KBÜ Bilim İletişimi Ofisi (BİO) iş birliğiyle İlahiyat Fakültesi Türkistan Ahmet Yesevi Konferans Salonu’nda sürüyor. Akademisyenler ve öğrencilerin yoğun ilgi gösterdiği programın beşinci oturumu, “Tez Yazımında Yöntem Belirleme, Veri Analizi ve Yorumlama Teknikleri” başlığıyla gerçekleştirildi.

Kurnaz: Araştırmanın Kalbi Tasarım Aşamasıdır

Seminer serisinin beşinci programında, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Fatma Betül Kurnaz, lisansüstü öğrencilere araştırma tasarımının bilimsel süreçlerdeki belirleyici rolünü anlattı. Konuşmasında, “Bir araştırmanın kalbi tasarım aşamasıdır; ne kadar doğru tasarlarsak sonuç o kadar iyi olur.” ifadeleriyle doğru planlamanın önemine dikkat çekti.

Kurnaz, tez önerisi sürecinin öğrenciler tarafından çoğu zaman göz ardı edildiğini ancak akademik çalışmaların sağlam bir tasarımla başarıya ulaşabildiğini belirtti.

Örneklem, Veri Toplama Araçları ve Yaygın Hatalar

Konuşmasında araştırmacıların en sık karşılaştığı sorunlara dikkat çeken Kurnaz, yanlış örneklem seçiminin bilimsel geçerliliği zayıflatan temel hatalardan biri olduğunun altını çizdi. Kurnaz, tek bir okuldan, tek bir sosyal çevreden ya da homojen bir gruptan veri toplamanın güvenilirlik sorunları yarattığını belirterek şu değerlendirmede bulundu:

“Toplanan veri çok homojen olduğunda ayırıcılık düşer, model çalışmaz. Hem nitelde hem nicelde örneklem seçimi kritik önemdedir.”

Ayrıca kullanılan ölçme araçlarının kültürel uyumu, faktör yapıları ve güvenilirlik düzeylerinin araştırmacı tarafından mutlaka değerlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Kurnaz, istatistiksel süreçlerde yapılan hatalara karşı öğrencileri uyardı.

Hipotez Geliştirme ve Araştırma Sorusu Yazımı

Tezlerde araştırma sorusu ve hipotez belirleme aşamasının kritik olduğunu vurgulayan Kurnaz, yönlü hipotez kullanmanın bilimsel tutarlılığı artırdığını belirterek, “Araştırmacı neyin değişeceğini öngörmeli hem soru hem hipotez aynı anda kullanılmaz.” sözleriyle temel ilkelere dikkat çekti.

Programın sonunda Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Zeynep Özcan, Doç. Dr. Fatma Betül Kurnaz’a teşekkür belgesi takdim etti.

Lisansüstü Eğitim Enstitüsü tarafından sürdürülen altı haftalık seminer dizisinin beşinci oturumu tamamlanırken, programın son bölümü gelecek hafta gerçekleştirilecek. Seminerler, lisansüstü öğrencilerin metodolojik becerilerini geliştirmeyi ve araştırma süreçlerinde daha sağlam bir akademik yetkinlik kazandırmayı amaçlayan kapsamlı bir eğitim süreci olarak devam ediyor.