Röportaj

Karabük’ün doktorları Somali’ye şifa dağıtıyor

25 yıldır iç savaşla ve kıtlıkla mücadele eden, dünyanın en tehlikeli topraklarından biri olarak söz edilen Somali'de üç fedakar vatan evladı şifa dağıtıyor. Karabük’te görev yapan Yrd. Doç. Dr. Ufuk Turan Kürşat Korkmaz, Uzm. Dr. Ali Akıncı ve Hemşire Emine Akdoğan gönüllü olarak gittikleri Mogadişu’da Recep Tayyip Erdoğan Mogadişu Somali Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde 4 aydır çok zor şartlar altında görev yapıyorlar. Bir an bile bundan pişman olmadıklarını belirten Yrd. Doç. Dr. Korkmaz'ın ağzından orada yaşanan dramı ve Türkiye'den uzanan yardım elini sizlerle paylaşıyoruz..
Özel Haber: Öğr. Gör. Ebubekir Işık
Ülkemizin her zaman gündeminde olan, Afrika’nın en fakir ülkelerinden birisi Somali... Açlık ve susuzluktan binlerce çocuk, kadın ve erkeğin ölmesiyle bile dünya gündeminde yer alamamış ancak Türkiye’nin ve Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın girişimleriyle yardım almaya başlamış bir ülke. Aslında Somali Hint Okyanusu’na sahili olan, birçok meyvenin yetiştiği verimli topraklara sahip, envai çeşit deniz ürününün çıktığı bereketli ve stratejik bir ülke. Fakat, bu özelliklerinden dolayı yıllarca emperyalist ülkeler tarafından sömürülmüş, tüm zenginlikleri ellerinden alınmış ve kendi kaderine terk edilmiş, ta ki Türkiye yardıma gelene kadar. Recep Tayyip Erdoğan Mogadişu Somali Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Türkiye, Somali’ye karşılık beklemeden en çok ve etkili  yardım yapan ülke konumunda. Ağustos 2011’den beri yapılan insani ve kalkınma yardımları yarım milyar ABD Dolarını geçmiş. 2016 ve 2017 yıllarında ülkede yaşanan kuraklık nedeniyle, Kızılay ve TİKA tarafından Somali’ye acil insani yardım ulaştırılmış. Ayrıca, Somali’de faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarımız ve THY de kuraklıkla mücadele bağlamında destek vermeyi sürdürüyor. Yapılan bu yardımların en önemlilerinden biri de Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımlarıyla 2015 yılında açılan Recep Tayyip Erdoğan Mogadişu Somali Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi. 205 yataklı olan hastane, eğitim ve araştırma hastanesi statüsünde. Yalnızca hasta tedavisi değil aynı zamanda hekim ve diğer sağlık personeli yetiştirmek için de önem arz ediyor. Toplamda 63 bin metrekare olan kampüs alanında aynı zamanda lojman, hemşirelik okulu ve cami de bulunuyor. Ayrıca hastanenin 400 araç kapasiteli otoparkı da mevcut. Hastane’de poliklinikler, yataklı servisler, ameliyathaneler, doğum salonları, yoğun bakım ünitesi, MR, tomografi ve taş kırma üniteleri aktif şekilde çalışıyor. Karabük’ün üç evladı Somali’de hastalara şifa dağıtıyor Karabük’ten üç fedakâr vatan evladı Yrd. Doç. Dr. Ufuk Turan Kürşat Korkmaz, Uzm. Dr. Ali Akıncı ve Hemşire Emine Akdoğan; Mogadişu’da Recep Tayyip Erdoğan Mogadişu Somali Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde Somalili hastalara şifa kaynağı oluyor. Gönüllülük esasına göre geldikleri Somali’de çok zor şartlar altında görev yapıyorlar ama bir an bile bundan pişman olmadıklarını belirtiyorlar.  Yazının buradan sonraki kısmında sözü kendisiyle Somali’de verdikleri hizmet ile ilgili mülakat yaptığımız ve bizlere görev sırasındaki gözlemlerini, orada yaşadıkları zorlukları ve deneyimlerini anlatan Karabük Üniversitesi Tıp Fakültesi Kalp ve Damar Cerrahisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Ufuk Turan Kürşat Korkmaz’a bırakalım: Hastane çalışanları hasta ve hasta yakınlarıyla Hemşire Emine Akdoğan ve diğer hastane çalışanları Hastanenin içinden
          “Gönüllülük esasına göre bu göreve daha önce talip olmuştum.  Bakanlık görevlisi beni arayıp Nisan sonunda gider misiniz dediğinde ben de evet seve seve gelirim lakin Fakülte yönetimi ve Üniversite yönetimi ile görüşeyim dedim. Sağ olsunlar yöneticilerimiz destek ve kolaylık sağladılar. Özellikle Rektörümüz Prof. Dr. Refik Polat Bey 'istersen iki sene git yeter ki oradaki kardeşlerimize faydalı ol bizi ve ülkemizi güzel temsil et' diyerek çok yardımcı oldular. Sağlık Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü çalışanlarının özverili gayretleri ve yönlendirmeleri sonrası gerekli prosedürleri yerine getirdik. 27 Nisan gecesi buraya her gün düzenli seferi olan tek havayolu Türk Hava Yolları uçağı ile yola çıktık. Yola çıkarken vatandan, ailem, eşim ve evlatlarımdan ayrılmanın hüznü ve onların 4 ay yanında olamamanın endişesi vardı ama buraya göreve gelen 50 civarında arkadaşım ile birlikte bir bilinmeze doğru lakin devletimizin görevlisi olma şuuru ve vakarı ile içimizden dualarla uçağımız havalandı. 8 saatten uzun süren yolculuğumuz Mogadişu hava alanında son buldu.
Zırhlı araçlar ve silahlı asker korumasında yola çıktık
Bizi hastane idaresinden yüzleri gülen arkadaşlarımız sıcak bir şekilde karşıladılar. Hastane idaresinin ve Mogadişu Büyük Elciliğimizin  ayarladığı zırhlı araçlar ile silahlı asker korumasında yola çıktık. Barikatlardan geçerek 63 dönümlük bir alan üzerinde kurulu hastane, okul, cami ve lojmandan oluşan, etrafı 5 metrelik duvarlarla çevrili ve duvarlarında silahlı nöbet tutan askerlerin yer aldığı hastaneye ulaştık. Kahvaltı yapıp dinlendik ve göreve başladık. Sıcak saygılı sevecen, yaptığımız işe minnet gösteren teşekkür eden Somalili kardeşlerime sağlık hizmeti sunmaya başladık.  Daha önce iki defa Kalp ve Damar Cerrahı arkadaşım gelip burada görev yapmışlar. Onların önerileri doğrultusunda hazırlanmış cerrahi setlere ilave gereken cerrahi aletler, greft ve sütürleri hastane yönetimine bildirdiğimde beni ilgi ile dinleyip en kısa sürede gerekli temini yaptılar. Daha önce planlanmış poliklinik odası gün ışığından az yararlanıyordu. Yönetime daha fazla gün ışığı olan bir oda daha iyi olur diye talepte bulunduğumda öğleden sonra bu talebim hemen yerine getirildi. İki setimiz ve haftada bir gün ameliyat günüm vardı. Bana iki gün verirseniz daha fazla iş yapabilirim dediğimde ilave olarak bütün öğleden sonraları ameliyathanede vaka alabileceğim söylendi. Bizzat ameliyathane aylık çalışma programına bu şekilde yazıldı. İyi bir idarenin nasıl olabileceğini ve iyi bir yönetim ile çalışmanın ne kadar mükemmel bir şey olduğunu burada ifa eden Ali Kalyoncu ve Ali Akıncı Beylere ayrıca teşekkür ederim.
Şimdiye kadar 120’dan fazla ameliyat, 290’den fazla poliklinik yaptım
Zaman ilerledi Kalp Damar Cerrahisi Somali halkı tarafından bilinir oldu ve 800 kilometreden hastalar gelmeye başladı.  Bu arada 120’den fazla ameliyat, 350 işlem, 290’dan fazla poliklinik ile 4 aylık görevlendirme süresini tamamlamaya yaklaştık. Ayrıca mükemmel mimari ile yapılmış Büyükelçiliğimiz, TİKA Benadır ek bina gezileri, piknikler, Hint Okyanusu’nda yüzmeler (ki bu yüzme sırasında elçilikte görevli Özel Harekat polisimizin refakati ve onların emniyetinde olmak ayrıca gurur verici idi), Mogadişu limanda mangal  dahil zaman zaman kampüs dışına gerekli güvenlik tedbirleri eşliğinde çıktık. Hastanemizin çalışanlarının ve Türkiye’den hayırseverlerin yardımları ile (Karabük’ten Tıp Fakültesi’nden arkadaşlar ve Karabük Genç Eksen İzcileri’nin gönderdikleri yardımlara aracılık ettik) hastanemizin yemek yardımında bulunduğu kampa gidip yemek dağıttık. Kampı yerinde gördük, inceledik ve insanlarla muhabbet ettik. Bu kamplar binlerce insanın sağlıksız bir şekilde toplandığı ve gıda vb. ihtiyaçlar açısından onları bu kamplara mahkûm bırakanlara muhtaç olduğu her türlü eleman devşirme ve kullanma durumlarına açık derme çatma yerler. Su, banyo, tuvalet mutfak olmayan ve çoğu zaman bir öğün yemeği (bir gün makarna bir gün etli pilav) zor buldukları yerler.
FETÖ 3 yıl önce gelmeme engel oldu
Ben 3 yıl önce de Somali’ye gelmek için müracaat etmiştim. Lakin o dönemde devletin her bir kurumuna sirayet eden Fetö kendi çıkarlarına ters olacağını düşündüğü için herhâlde gelmeme engel olmuştu. Burada eğitim faaliyetinden de geri kalmadım. Doktor ve sağlık çalışanlarına İngilizce eğitimler verip ders anlattım, bilimsel makaleler hazırladım, İngilizce konuşma pratiğimi geliştirdim. Yrd. Doç. Dr. Ufuk Turan Kürşat Korkmaz Uzm. Dr. Ali Akıncı
              Dönüş vakti... Hüzün, sevinç ve gurur
Yrd. Doç. Dr. Ufuk Turan Kürşat Korkmaz Dönüş vakti yaklaştıkça Somali’den ve Somalili kardeşlerimizden ayrılmanın hüznü, yaptığımız hizmetlere yapılan teşekkürler, aldığımız hediyeler ve uğurlama etkinlikleri bizi ziyadesi ile duygulandırdı. Geleceğimiz gün sabah saat 6’da zırhlı araçlarla gelerek bizi güvenli bir şekilde havaalanına ulaştıran hastane elçilik çalışanları ve özellikle Özel Harekat polislerimiz hem göğsümüzü kabarttı hem minnetimizi kazandı hem de gururlandırdı . Cennet yurdumuz Türkiye’ye eşim, evlatlarım, anam ve kardeşlerime kavuşacak olmak sevinci hele İstanbul'a indiğimizde ki halimiz dünyalara değerdi. Yaptığım ameliyat ve girişimler ile Somalili kardeşlerimizin hayatlarını kaybetmelerini, organ ve uzuv kayıplarını bir ölçüde önleyerek bu kutlu görevi kayıtlı veçhile ifa etmeye, Karabük Üniversitesi’ni Karabük’ü ve Türkiye Cumhuriyeti Devletini güzel bir biçimde temsil etmeye çalıştım. Allah'ın bana böyle bir kapı açıp milletimizin gönül coğrafyamıza yaptığı bu güzel hizmetin parçası olduğum için çok mutlu ve bahtiyarım. Rabbime hamd ediyorum. Böyle bir görev imkânı olursa seve seve tekrar gönüllü olurum.