Karabük Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Reyhan Aydın Doğan’ın yürütücülüğünü yaptığı "Doğum Yönetiminde Sanal Gerçeklik Uygulamasının Geliştirilmesi" başlıklı proje, doğum süreçlerinde anne adaylarının ve sağlık çalışanlarının deneyimlerini iyileştirmeyi hedefliyor.
Karabük Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Reyhan Aydın Doğan, Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) kapsamında destek almaya hak kazanan projesiyle dikkat çekiyor.
"Doğum Yönetiminde Sanal Gerçeklik Uygulamasının Geliştirilmesi" proje kapsamında, sanal gerçeklik (VR) teknolojileri kullanılarak, doğum sırasında stresin azaltılması ve doğum yönetiminin daha etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi amaçlanıyor. Ayrıca, bu yenilikçi uygulamanın sağlık çalışanlarının eğitimi ve anne adaylarının doğuma hazırlık süreçlerine önemli katkılar sağlaması bekleniyor.
Bu yenilikçi uygulama sayesinde, sağlık profesyonelleri doğum öncesi, sırası ve sonrası süreçlerdeki karar alma yeteneklerini artırırken, komplikasyonları yönetme konusundaki deneyimlerini de geliştirebilecek. Ayrıca proje, sağlık bilimlerinde dijital dönüşümün önemli bir örneği olarak dikkat çekiyor.
Projede, sanal gerçeklik tabanlı simülasyonlarla sağlık çalışanlarının doğum süreçlerini farklı senaryolarla deneyimlemesi sağlanacak. Bu yenilikçi yaklaşım, anne adaylarının doğum sırasında daha bilinçli ve rahat olmalarına katkıda bulunacak bir rehberlik sistemiyle desteklenecek.
Karabük Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Reyhan Aydın Doğan, yürüttükleri doğum yönetiminde sanal gerçeklik uygulaması geliştirme projesi hakkında bilgi verdi. Sanal gerçeklik teknolojisinin farklı alanlarda kullanılmasının ardından eğitime de entegre edildiğini belirten Doç. Dr. Doğan, bu teknolojiyle ebelik eğitiminin Türkiye'deki entegrasyonu Karabük Üniversitesi Ebelik Bölümü ile başladığını söyledi.
Doç. Dr. Doğan, projeyle ilgili şunları aktardı: “Biz bu aşamada görülmeyen bir alanı göstermeye çalışıyoruz öğrencilerimize. Doğum gibi uygulama alanlarının aktif olarak entegre edilmesini sağlıyoruz sanal gerçeklik uygulamasına. Bizim projemizde bir anne ve bebek yani doğum anında ebenin göremediği ve bebeğin iç rotasyonunun yaptığı bir aşama ve daha sonrasında da doğumu aktif olarak yaptıkları bir doğumhane ortamı yer alıyor.” dedi.
Projenin iki amacı olduğunu belirten Doğan, “Birincisi öğrencilerin doğumhaneyi daha önce deneyimlemeleri ve olabilecek tıbbi hatalara karşı önlemler almaları. İkincisi ise bir bebeğin gelişimini öğrenmeleri bir de doğumu deneyimlemeleri ve kendi başlarına yapabilmeleri.” diye konuştu.
Projenin aktif olarak kullanıldığını belirten Doç. Dr. Reyhan Aydın Doğan, “Bizim üniversitemizde bu üçüncü projesi doğum ve sanal gerçeklik üzerine. Birincisi fetal gelişimdi, diğeri bebeğin doğum kanalında geçtiği hareketleri ve şu anda doğum simülasyonu. Biz bunun ilk doğrulamasını yazın Karabük Eğitim ve Araştırma Hastanesindeki ebeler ve aynı zamanda hekimler ve orada çalışan farklı üniversitelerden gelen ebelik öğrencilerine aktif olarak yaptık. Bunlar da deneyimlediler ve deneyim sonuçlarını da bizlerle paylaştılar şu an yayın aşamasında.” dedi.
Bu teknolojinin öğrencilerin klinik deneyim kazanmadan önce önemli bir eğitim fırsatı sunduğunu söyleyen Doç. Dr. Reyhan Aydın Doğan, “Uygulamanın içerisinde iki aşama var bir tanesi bebeği göster bir tanesi anneyi göster ve epizotomi dediğimiz doğumda gerekli olan perineel kesi. Öğrenciler sanal gerçeklik ortamına girdiğinde ilk önce doğumhaneyi tanıyorlar. Daha sonra bebeği göster dediğimizde bebeğin doğum aşamalarını, anneyi göster dediğimde de annenin doğum aşamalarını görmüş oluyorlar. Bu da öğrencilere kliniğe çıkmadan önce bir deneyim katmış oluyor. Daha sonrasında biz bunu ebelere de uyguladık. Ebelerden de geri dönüşleri aldık. Onlar da doğumu tekrar hissettiklerini tekrar doğum deneyiminde ne yaşadığımızı aynı sanki doğumhane ortamındaymış gibi hissettiklerini ve bunun ebelik hizmet içi eğitimlerine de entegre olması gerektiğini söylüyorlar. Hem ebe eğitimi hem de ebelik öğrenci eğitimine entegre olması gerektiğini de vurguladılar. ” ifadelerini kullandı.
Projenin bir sonraki aşamasında eş zamanlı entegrasyonu hedeflediklerini belirten Doç. Dr. Doğan, “Öğrenci bu gözlüğü taktığında kendi avatarını oluşturuyor. Girdiği alan doğumhane oluyor. Doğumhane kullanılan malzemeler hasta yatağı ve bunlarla beraber doğumu simüle etmiş oluyor. İlk girer girmez uygulamaya diğer elleri kullanmış oluyor. Ama uygulamanın entegrasyonu eller serbest. Daha sonra diğer joystickleri bırakıyor ve sonrasında öğrenci aktif olarak kendi elleriyle doğum yaptırmış gibi doğumhaneyi izleyip bebeğin doğumunu da gerçekleştirebiliyor.” diye konuştu.