Karabük Üniversitesinde TÜBİTAK destekli projeyle geliştirilen magnezyum alaşımları, hem yakıt tasarrufu sağlayacak hem de sektördeki çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sunacak.
Karabük Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümünden Prof. Dr. Ali Güngör ve doktora öğrencisi Yousef Mustafa Salem Fhail Boom, TÜBİTAK 1002 projesi kapsamında otomotiv ve havacılık sektörlerinde kullanılmak üzere hafif ve yüksek dayanımlı magnezyum alaşımlarını geliştirdi. Bu projeyle, hem yakıt tasarrufu sağlanması hem de sera gazı emisyonlarının azaltılması hedefleniyor.
Prof. Dr. Ali Güngör, enerji kaynaklarının sınırlı olması nedeniyle hafif malzemelere yönelik arayışların arttığını vurguladı. Güngör, “Enerjiye olan talep her geçen gün artıyor. Biz de ‘Yakıt tasarrufu konusunda ne yapabiliriz?’ sorusuna çözüm arayarak hafif metaller üzerinde çalıştık.” dedi.
Magnezyumun bilinen en hafif metallerden biri olduğunu belirten Prof. Dr. Güngör, bu özelliğin kara ve hava taşıtlarında önemli avantajlar sağladığını ifade etti. Güngör, “Magnezyum, alüminyuma kıyasla %36, demire kıyasla %78 daha hafif. Bu da yakıt tasarrufunda kritik bir rol oynuyor.” diye konuştu. Ancak magnezyumun düşük dayanımı, korozyon direncinin yetersizliği ve şekillendirilebilme zorlukları nedeniyle endüstriyel kullanımının sınırlı olduğuna dikkat çeken Güngör, bu dezavantajları gidermek için magnezyuma çeşitli elementler eklediklerini belirtti.
Dayanımı Artıran Özel Alaşım Formülü
Proje kapsamında düşük oranlarda alüminyum, çinko, kalsiyum ve manganez içeren magnezyum alaşımlarını döküm yöntemiyle ürettiklerini ifade eden Prof. Dr. Güngör, elde edilen sonuçları şu şekilde açıkladı:
“Isıl işlem ve sıcak haddeleme tekniklerini kullanarak, akma dayanımı 155 MPa, çekme dayanımı 240 MPa olan ve düzlem şekillendirilebilirlik özelliğine sahip magnezyum alaşımlarını geliştirmeyi başardık.”
Bu özellikler, magnezyumun başta otomobil sacı olarak kullanılmasının yanında direksiyon simidi, iç kapı iskeleti, koltuk iskeleti ve şanzıman kutusu gibi birçok parçada kullanılmasının önünü açıyor.
Elde edilen sonuçların, daha yüksek performanslı magnezyum alaşımlarının üretilebileceğini gösterdiğini belirten Prof. Dr. Güngör, bir sonraki aşamada üretim süreçlerini daha da geliştirerek patent başvurusunda bulunacaklarını ifade etti.
Bu yenilikçi çalışma hem enerji verimliliğine hem de çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlamayı amaçlıyor.